‘Je wilt altijd begrip laten zien’

Vaste prik, elke dag rond zes uur de UPDATE in je mailbox. ‘Zo hebben we tijdens de crisis alle collega’s snel en eerlijk op de hoogte gehouden van ontwikkelingen,’ vertelt communicatieadviseur Hetty Casemier. ‘In een crisis is het chaotisch. Een eenduidig verhaal over wat er aan de hand is en wat dit betekent voor iedereen, is dan zo belangrijk.’

‘Voor ons team is crisiscommunicatie onderdeel van het vak. We draaien twee keer per jaar mee met een grote crisisoefening. Wat we daar leren, nemen we mee in onze eigen draaiboeken. Die kwamen begin maart goed van pas! Vooral de eerste weken waren heel hectisch. Denk alleen maar aan alle vragen die we van de pers en via de social media kregen.’

Feiten, feiten en nog eens feiten
‘De basis is dat je de feiten, de feiten en nog eens de feiten communiceert en daar heel zorgvuldig in bent. Verder wil je altijd begrip laten zien voor onzekerheid en angst en wil je duidelijk zijn over wat je doet en wat je van mensen verwacht. In deze crisis hebben wij er bewust voor gekozen om eigen regie te houden op onze externe boodschap. Dat hebben we gedaan door bijna dagelijks een nieuwsbericht of video te verspreiden via de social media. Daarbij sloten we aan bij wat er leefde in onze omgeving.

Natuurlijk ook issues
‘Een spannend moment was het bericht over de eerste besmette patiënt in ons ziekenhuis. Ik weet nog dat ik flinke stress voelde: nu begint het echt. Het hele ziekenhuis was toen al ingericht om coronapatiënten op te vangen. Natuurlijk hadden we issues die om extra aandacht vroegen. Denk maar aan de onrust van patiënten die verwacht hadden dat iedereen in het ziekenhuis een mondkapje zou dragen. Dit vraagt nog steeds om heel veel uitleg.’

Onderlinge verbinding
‘Ik had tijdens de crisis een regierol in de interne communicatie binnen de crisiswerkgroep Personeel. Met deze groep hebben niet alleen elke dag een UPDATE gemaakt, we hebben ook steeds gekeken naar motivatie en ondersteuning en het vasthouden van de onderlinge verbinding, bijvoorbeeld met de collega’s die thuis moesten werken. Zo hebben we voor hen op video vastgelegd hoe de ziekenhuisomgeving veranderde. Ook hebben we uitingen van hoop, troost en moed verzameld in krachtportretten en een serie video’s onder de noemer #teammartiniverbindt.’
‘Het was hard werken, maar ook bijzonder om met ons vak en team te mogen bijdragen aan het managen van deze crisis. Ik ben blij dat we weer in rustiger vaarwater zijn en kijk terug op een unieke ervaring.’

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om je gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om je gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.