Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om je gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.
Als je doet wat je altijd deed...
…dan krijg je wat je altijd kreeg! Dat is precies de reden waarom manager Wouter Loef van het Martini Operatiecentrum in Groningen zich sterk maakte voor vernieuwing van OK-opleidingen. ‘Het oude opleidingsprogramma had een heel hoog uitvalpercentage. Dat wilden we niet meer. En dus moest het roer om.’
Samen met negen Noordelijke ziekenhuizen en het Wenckebach Instituut werd een innovatief scholingsprogramma ontwikkeld met veel ruimte voor eigen regie en maatwerk. Wouter Loef was hier vanaf het begin bij betrokken. ‘We hebben een compleet nieuwe opleiding ontwikkeld voor operatieassistenten, anesthesiemedewerkers en medewerkers operatieve zorg. De opleiding is verkort, waardoor we meer nieuwe collega’s kunnen opleiden. Vanaf het begin was de landelijke toezichthouder - het College Zorg Opleidingen - geïnteresseerd en bereid om mee te denken. Dit jaar zijn we door hen erkend als Innovatieregio. Daar zijn we trots op.’
Studeren in eigen tempo
‘De planningen lieten zien dat we te maken zouden krijgen met grote personeelstekorten. Ingrijpen was dus noodzakelijk. In Noord-Nederland hebben we daarvoor in Zorg voor het Noorden de krachten gebundeld. Met elkaar signaleerden we dat de schoolse opleiding niet meer aansloot bij wat jonge mensen gewend zijn en willen. In de nieuwe opleiding werken we met EPA’s. Deze Entrustable Professional Activities beschrijven de competenties en activiteiten die je nodig hebt om het diploma te halen. Aan de hand van EPA’s kan iedere student zijn eigen onderwijsprogramma inrichten en in eigen tempo studeren.’
Dichterbij de praktijk
‘Door de EPA-methodiek is het onderwijs minder klassikaal en meer praktijkgericht. We bieden veel informatie en simulatieonderwijs aan, waardoor studenten zelf aan de slag kunnen. Daarnaast lopen ze vanaf het begin mee op de OK. Wat ik ook mooi vind, is dat studenten zelf kunnen kiezen in welk ziekenhuis ze hun opleiding willen doen. Ook dat is maatwerk. Om te kijken of een student on track is, hebben we samen met de werkvloer een werkbaar en objectief evaluatiesysteem ontwikkeld. De vijf studenten die in september in het Martini Ziekenhuis zijn begonnen, zijn tot nu toe heel enthousiast. Wedden dat zij de eindstreep halen?’