‘Slimmer werken op de polikliniek van de toekomst’

Wachttijden. Ook het Martini Ziekenhuis heeft er mee te maken. Gynaecoloog Niels Vogel weet er alles van. ‘Ook op onze poli is het passen en meten. We doen wat we kunnen, maar we zien ook dat het vastloopt. De oplossing zit in slimmer werken en gebruik van meer digitale middelen.’

Het Martini gaat ruimte creëren om de zorgvraag van de toekomst aan te kunnen. Dat gaan we doen door voor alle poli’s een min of meer gelijke werkwijze te ontwikkelen. Zodat we flexibeler zijn in het uitwisselen van mensen en ruimtes.

Taakverschuiving
Niels: ‘We hebben meer dan 20 poli’s en werken allemaal heel verschillend. Eén werkwijze maken, is dan best ingewikkeld. Ook omdat elke dokter zich baas voelt op de eigen poli. Ik zie kansen in anders samenwerken en taakverschuiving naar ondersteuners. Ik kan dan meer patiënten zien en zit minder achter de pc. En… zo wordt het werk van ondersteuners leuker en beperken we de krapte op de arbeidsmarkt.’

Digitalisering noodzakelijk
Voor deze taakverschuiving is verdere digitalisering een belangrijke voorwaarde. Daar heeft het Martini als stappen in gezet. Niels: ‘Veel afspraken doen we digitaal en niet langer in een brief. Ook folders bieden we digitaal aan in Mijn Martini en op onze website. Een volgende stap is dat de patiënt zelf een afspraak kan inplannen en wijzigen in MijnMartini. Dit neemt veel werk uit handen, waardoor tijd vrij komt voor andere taken. En heel belangrijk: de patiënt krijgt zo meer regie, ervaart maatwerk en voelt zich bij ons gezien en geholpen.’