Slimmer werken op de polikliniek van de toekomst

Wie een afspraak op de polikliniek van het Martini Ziekenhuis wil maken, schrikt soms van de wachttijden. Gynaecoloog Niels Vogel weet er alles van. ‘Ook op onze poli moeten we voortdurend passen en meten om de afspraken binnen aanvaardbare termijn in de agenda’s te krijgen. We doen wat we kunnen, maar we zien ook dat het vastloopt. Daarom is het nodig dat we slimmer gaan werken en meer gebruik gaan maken van digitale middelen.’

‘Precies daarvoor zijn we dit jaar gestart met het programma KIJK, de nieuwe Poli,’ zegt programmamanager Elise Vliem. ‘Door de poliklinische zorg anders te organiseren, creëren we ruimte om de zorgvraag van de toekomst aan te kunnen en meer waarde toe te voegen voor de patiënt. Daarvoor is het onder meer belangrijk dat we op alle poli’s een min of meer gelijke werkwijze gaan ontwikkelen, zodat we meer flexibel zijn in het uitwisselen van mensen en ruimtes.’

Maar….
Niels is het hiermee eens, maar ziet ook de andere kant van de zaak. ‘We hebben meer dan twintig poli’s en werken allemaal heel verschillend. Het is dan best ingewikkeld om te komen tot gezamenlijke afspraken, ook omdat elke dokter zich baas voelt op de eigen poli. Ik zie op onze eigen poli vooral kansen in anders samenwerken en taakverschuiving. ‘Ik zit nog te vaak achter mijn pc, terwijl ik graag meer patiënten wil zien. Door taken te verschuiven naar de ondersteuners, worden wij ontlast én wordt het werk van de ondersteuners er leuker op. In een tijd van arbeidsmarktkrapte is dat ook belangrijk.’

Digitalisering
Voor deze taakverschuiving is verdere digitalisering een belangrijke voorwaarde. Elise: ‘Als we de afspraken digitaal gaan bevestigen in plaats van met een brief, dan scheelt dat al veel werk. Deze stap hopen we al dit jaar te maken, net als het digitaal aanbieden van folders. Een volgende stap is dat de patiënt zelf een afspraak kan inplannen en wijzigen in MijnMartini. Ook digitale aanmelden zal veel werk uit handen nemen, waardoor tijd vrij komt voor andere taken.’  

En de patiënt?
Niels: ‘Door slimmer te werken, kan de patiënt eerder terecht in het ziekenhuis, maar minstens zo belangrijk is dat de patiënt meer eigen regie krijgt. Bijvoorbeeld door zijn eigen afspraken in te plannen en actief mee te denken over welke behandeling al dan niet waarde toevoegt.’ Elise vult aan: ‘Deze mensgerichte zorg hebben we in ons programma vertaald in een servicegerichte houding, waarbij we oog hebben voor wat de patiënt als individu nodig heeft. Dit betekent bijvoorbeeld dat we ondersteuning organiseren voor patiënten die moeite hebben met digitalisering. Daar gaan we met maatwerk op inspelen. Het belangrijkst is tenslotte dat de patiënt zich bij ons gezien en geholpen voelt.’

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om je gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om je gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.