Wat is Value Based Health Care?

De Value Based Health Care methode is gericht op het maximaliseren van de waarde van zorg voor de patiënt en het reduceren van de zorgkosten. Binnen Santeon hebben we een VBHC-model ontwikkeld waarin artsen en behandelteams van de zeven ziekenhuizen structureel samen leren, verbeteren en verbeterpunten implementeren in de eigen ziekenhuizen. Verbeteren kun je namelijk niet alleen. Je hebt andere vergelijkbare ziekenhuizen, teams en uitkomsten nodig om te weten of je het goed of minder goed doet.

Nieuw
VBHC is relatief nieuw in Nederland. Omdat VBHC uitgaat van de medisch conditie en de toegevoegde waarde voor de patiënt, wordt innovatie en verbetering onderdeel van de dagelijkse klinische praktijk. Professionals en ziekenhuizen kijken anders naar de inrichting van het (inhoudelijke) zorgproces en er zijn meer patiëntgerichte verbeteringen mogelijk. De uitkomsten van behandeling zijn vertrekpunt voor het maximaliseren van waarde. Tegelijk biedt VBHC altijd een afweging op het kostenaspect. Met name dit laatste staat nog in de kinderschoenen in Nederland. Gezien de maatschappelijke verantwoordelijkheid als grote ziekenhuisorganisatie, wil Santeon bijdragen aan het verlagen van de zorgkosten zonder de kwaliteit teniet te doen.

Vergelijken
De  professionals van de zeven Santeon ziekenhuizen zijn in 2016 samen gestart met het verbeteren van zorg met VBHC. Dat doen ze met verbetercycli van een half jaar. In dat halfjaar vergelijken we de resultaten van behandelingen en de werkwijze van de artsen daarbij. Ieder ziekenhuis haalt uit die gesprekken en data de verbeterpunten die ze in hun eigen ziekenhuis oppakken. Samen verbeteren de teams zo de zorg voor  patiënten.

Dit zijn de VBHC-programma’s die op dit moment binnen Santeon lopen:  borst-, prostaat-, long- en darmkanker, heupartrose, CVA (beroerte), chronische nierschade, geboortezorg, reuma, coronairlijden en IBD (Inflammatory Bowel Disease).